De Nubel Voedingsplanner RESTO
Tip groenten 8: rode kool

Rode kool klaarmaken kan op verschillende manieren: Koken Dit is de meest voorkomende bereidingswijze. Doe de rode kool in een pan met een bodempje water en zout en laat alles gaarkoken. Ongeveer 12 minuten is voldoende. Om de mooie kleur te behouden kan je een scheutje azijn of citroensap toevoegen. Tip: gebruik niet té veel water, want dan krijgt de kool een flauwe smaak. Stoven Rode kool wordt ook vaak gestoofd, al dan niet met stukjes appel. Na het stoven is de groente zachter dan wanneer ze gekookt wordt. Je begint met de rode kool te bakken op een middelhoog vuur, om ze daarna te blussen met water, witte wijn of bouillon. Laat alles 20 à 30 minuten stoven. Lekkere kruiden bij gestoofde rode kool zijn laurier, kaneel, jeneverbessen, kruidnagel… Experimenteer gerust! Rauw Rauwe rode kool is enorm lekker in onder andere salades. Varieer hier eens met de snijwijze: ga voor grove stukken voor een sappige bite, kleinere reepjes of zelfs geraspte rode kool voor een frisse, fijne structuur. Tip: giet kokend water over de fijngesneden kool voor je ze in de salade doet om de rauwe smaak en textuur te neutraliseren. Soep Uiteraard is rode kool ook een geliefde groente om soep mee te maken. Ook hier geldt vooral dat je de rode kool niet té gaar mag koken, want zo verliest ze een deel van haar smaak.

De Nubel Voedingsplanner RESTO

De Nubel Voedingsplanner heeft nu ook een versie speciaal ontworpen voor het maken en berekenen van recepten.

Via de administratie website kan men onbeperkt licenties voor meerdere restaurants, chefs, afdelingen enz. beheren.

Enkel recepten en voedingsmiddelen zijn beschikbaar en geen patiënt gegevens

De restaurants gebruiken de voedingsplanner om hun recepten te berekenen. Zij hebben dan ook geen patiënt- of gebruikersgegevens nodig. Om toch aanbevelingen te geven bij de samengestelde gerechten wordt een standaard persoon als referentie gebruikt ( 2000 kcal/dag)

In het rapport van een recept vindt u de referentie-inname (RI) gegevens van een gemiddelde volwassene voor Energie, Vetten, Verzadigde vetzuren, Suikers, en Zout en deze RI waarden worden zowel procentueel als in werkelijke hoeveelheden uitgedrukt.

De referentie-inname (RI) gegevens zijn gebaseerd op de wetenschappenlijke adviezen van EFSA (European Food Safety Authority) en zijn opgenomen in de verordening 1169/2011 betreffende consumenteninformatie op levensmiddelen (Verordening "FIC" of "voedselinformatie aan de consumenten).

  • Energie 8400 kJ / 2000 kcal
  • Koolhydraten 260 g waarvan suikers 90 g
  • Vetten 70 g waarvan verzadigde vetten 20 g
  • Zout 6 g (Natrium 2,4 g)

Validatie van recepten

De administrators kunnen recepten nazien en valideren. Deze validatie kan men aanduiden bij het recept. Gevalideerde recepten hebben een andere kleur in de receptenlijst in de voedingsplanner.

Recept categorieën

Eigen recepten kan men in een categorie zetten.

Extra info veld

Dit kan onder andere gebruikt worden voor allergenen of andere belangrijke info te vermelden. Deze informatie komt ook in het receptrapport.

Recepten in recepten

Recepten kunnen als “ingrediënt” van andere recepten ingegeven worden.