De Nubel Voedingsplanner RESTO
Het ontbijt overslaan om te vermageren, een goed idee?

ꞌs Morgens het ontbijt overslaan met de bedoeling te vermageren, is geen goed idee. Een goed ontbijt vermindert de drang naar snoepen in de voormiddag. Snoepen zal de ’s morgens uitgespaarde calorieën al snel overcompenseren waardoor men uiteindelijk toch meer calorieën binnenkrijgt maar weinig of geen essentiële voedingsstoffen. Wie ’s morgens ontbijt, heeft bovendien minder de neiging om zich te overeten bij de volgende maaltijden. De voeding spreiden over 3 maaltijden (ontbijt, middagmaal, avondmaal) en twee tussendoortjes maakt een betere gewichtscontrole mogelijk. Is je lijn je lief, neem dan een gezond maar licht ontbijt: combineer volkorenbrood met magere of halfvolle melkproducten. Rond af met een stuk fruit of wat rauwkost. Dat levert je weinig calorieën op maar wel een goed gevoel van verzadiging waardoor je met de glimlach en zonder snoepen een gezonde lunch tegemoet kan zien.

De Nubel Voedingsplanner RESTO

De Nubel Voedingsplanner heeft nu ook een versie speciaal ontworpen voor het maken en berekenen van recepten.

Via de administratie website kan men onbeperkt licenties voor meerdere restaurants, chefs, afdelingen enz. beheren.

Enkel recepten en voedingsmiddelen zijn beschikbaar en geen patiënt gegevens

De restaurants gebruiken de voedingsplanner om hun recepten te berekenen. Zij hebben dan ook geen patiënt- of gebruikersgegevens nodig. Om toch aanbevelingen te geven bij de samengestelde gerechten wordt een standaard persoon als referentie gebruikt ( 2000 kcal/dag)

In het rapport van een recept vindt u de referentie-inname (RI) gegevens van een gemiddelde volwassene voor Energie, Vetten, Verzadigde vetzuren, Suikers, en Zout en deze RI waarden worden zowel procentueel als in werkelijke hoeveelheden uitgedrukt.

De referentie-inname (RI) gegevens zijn gebaseerd op de wetenschappenlijke adviezen van EFSA (European Food Safety Authority) en zijn opgenomen in de verordening 1169/2011 betreffende consumenteninformatie op levensmiddelen (Verordening "FIC" of "voedselinformatie aan de consumenten).

  • Energie 8400 kJ / 2000 kcal
  • Koolhydraten 260 g waarvan suikers 90 g
  • Vetten 70 g waarvan verzadigde vetten 20 g
  • Zout 6 g (Natrium 2,4 g)

Validatie van recepten

De administrators kunnen recepten nazien en valideren. Deze validatie kan men aanduiden bij het recept. Gevalideerde recepten hebben een andere kleur in de receptenlijst in de voedingsplanner.

Recept categorieën

Eigen recepten kan men in een categorie zetten.

Extra info veld

Dit kan onder andere gebruikt worden voor allergenen of andere belangrijke info te vermelden. Deze informatie komt ook in het receptrapport.

Recepten in recepten

Recepten kunnen als “ingrediënt” van andere recepten ingegeven worden.