De Nubel Voedingsplanner RESTO
Rauwe of bereide groenten wat is het beste?

Om zoveel mogelijk verschillende voedingsstoffen binnen te krijgen, is het belangrijk om de bereidingswijze te variëren en zowel rauwe als gekookte groenten te eten. Groenten koken gaat gepaard met 20 tot 50 % verlies aan vitaminen. Daarom wordt aangeraden om groenten niet langer te verhitten dan nodig en regelmatig voor rauwkost te kiezen. Rauwkost is gezond, maar alleen maar rauwkost eten is af te raden. Sommige voedingsstoffen zijn beter beschikbaar voor opname in gekookte groenten doordat de celwandstructuur door de bereiding is opengebroken. Dat geldt bijvoorbeeld voor lycopeen uit tomaten en glucosinolaten uit koolsoorten

De Nubel Voedingsplanner RESTO

De voedingsplanner biedt catering professionals een programma aan voor het samenstellen en analyseren van de voedingssamenstelling van hun recepten. Zodra het recept is berekend, is de voedingssamenstelling ervan beschikbaar.

 

 

Sinds februari 2022 neemt het programma Yield- en retentiefactoren in zijn analyse op. Dit maakt de verstrekte gegevens nog vollediger en wetenschappelijk onderbouwd.

Een ideaal programma voor restauranthouders, cateringbedrijven, bedrijfsrestaurants, schoolkantines en iedere andere professional die instaat voor de bereiding van maaltijden:

  • De exacte voedingssamenstelling van menu's kennen, rekening houdend met de Yield- en retentiefactoren
  • Creëer "gezonde" menu's (bv. vezelrijke recepten, recepten rijk aan omega 3, enz.)
  • Recepten opslaan en beheren
  • Recepten delen tussen collega's
  • Gemakkelijk een recept aanpassen of vervollodigen (bv. tomatensoep ➡️ toevoegen van gehaktballetjes ➡️ tomatensoep met gehaktballetjes)
  • Recepten uploaden in PDF- of Excel-formaat en ze afdrukken

 

Via de administratie website kan men onbeperkt licenties voor meerdere restaurants, chefs, afdelingen enz. beheren.

Enkel recepten en voedingsmiddelen zijn beschikbaar en geen patiënt gegevens

De restaurants gebruiken de voedingsplanner om hun recepten te berekenen. Zij hebben dan ook geen patiënt- of gebruikersgegevens nodig. Om toch aanbevelingen te geven bij de samengestelde gerechten wordt een standaard persoon als referentie gebruikt ( 2000 kcal/dag)

In het rapport van een recept vindt u de referentie-inname (RI) gegevens van een gemiddelde volwassene voor Energie, Vetten, Verzadigde vetzuren, Suikers, en Zout en deze RI waarden worden zowel procentueel als in werkelijke hoeveelheden uitgedrukt.

De referentie-inname (RI) gegevens zijn gebaseerd op de wetenschappenlijke adviezen van EFSA (European Food Safety Authority) en zijn opgenomen in de verordening 1169/2011 betreffende consumenteninformatie op levensmiddelen (Verordening "FIC" of "voedselinformatie aan de consumenten).

  • Energie 8400 kJ / 2000 kcal
  • Koolhydraten 260 g waarvan suikers 90 g
  • Vetten 70 g waarvan verzadigde vetten 20 g
  • Zout 6 g (Natrium 2,4 g)

Validatie van recepten

De administrators kunnen recepten nazien en valideren. Deze validatie kan men aanduiden bij het recept. Gevalideerde recepten hebben een andere kleur in de receptenlijst in de voedingsplanner.

Recept categorieën

Eigen recepten kan men in een categorie zetten.

Extra info veld

Dit kan onder andere gebruikt worden voor allergenen of andere belangrijke info te vermelden. Deze informatie komt ook in het receptrapport.

Recepten in recepten

Recepten kunnen als “ingrediënt” van andere recepten ingegeven worden.