Een educatief “escape game” is een leuke manier om een onderwerp te leren, op te lossen of te herhalen. Het basis idee is een alternatief te bieden voor de meer traditionele cursussen om de leerroutine te doorbreken. Een origineel formaat gebruiken om de concepten van de cursus te herhalen of nieuwe concepten te introduceren. Dit alles om de gezamelijke kennis te verruimen en moedigt de communicatie en organisatie binnen een groep aan.Dit soort activiteit stelt de leerlingen in staat een uitdaging aan te gaan en een gevoel van prestatie te ervaren, een avontuur te beleven buiten de dagelijkse routine in de klasomgeving, emoties te voelen zoals stress, verrassing, spanning, vreugde... Een goede manier om de leerlingen te motiveren tot het opbouwen van een teamgeest. Op basis van dit concept heeft Nubel een spel de type "Print and play" ontwikkeld dat in de klas kan worden gespeeld. Het Nubel educatief spel is ideaal voor scholen (4de tot 6de middelbaar) maar kan ook gespeeld worden door groepen of verenigingen die workshops organiseren over het samenstellen van een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Het spel maakt het mogelijk je kennis over voeding te verdiepen en leert je om te gaan met de voedingsmiddelentabel en zijn theoretische bijlagen. Voorbeeld: Ik ben een leerkracht 5de jaar secundair onderwijs. Dit jaar hebben we veel gesproken over evenwichtig eten en het concept voeding. Voor de laatste les voor de vakantie zou ik graag iets leuks organiseren met de leerlingen waarbij ze toch kunnen nadenken en leren. Met het educatieve ontsnappingsspel “Nutrition Panic” kan ik een ideaal leuk leermoment creëren en de klassieke leerroutine aanpassen.
Voorzie 1u30 tot 2u voor de animatie. Dit tijdschema omvat de inleiding, het spel zelf, het laatste raadsel en de debriefing die belangrijk is voor het bevestigen van de verworven kennis.
Het spel speelt zich af in een klaslokaal. Er is slechts één leerkracht nodig om de activiteit te coördineren. Het hele pedagogische proces verloopt als volgt: Een paar dagen voordien:
Voorbereiding van het materiaal en afdrukken van de documenten
Op de dag zelf:
Het ideale moment om het spel te spelen is aan het eind van een leermodule over het samenstellen van een evenwichtige voeding. Of aan het eind van een semester om een leuke activiteit aan te bieden voor de schoolvakantie. Het escape game is ontworpen om te worden gespeeld in teams van 4 tot 5 deelnemers. Een maximum van 4 teams houdt het spel gaande. De aanbevolen minimumleeftijd is 16 jaar, maar het is nog steeds interessant voor jonge volwassenen.
Voor alle vragen, opmerkingen en suggesties, stuur ons een e-mail op:
Het spel wordt gratis aangeboden bij elke bestelling vanaf 10 voedingsmiddelentabellen, nieuwe editie. Het kan ook aangekocht worden voor 20€ voor het spel + 2 voedingsmiddelentabellen (64,20 € alles inbegrepen). Aandacht, om de missie van het spel te voltooien heb je voedingsmiddelentabellen nodig. Een minimum van één voedingsmiddelentabel per team is noodzakelijk en ideaal is 1 tabel per twee spelers zodat iedereen tegelijk actief kan meespelen.
De voedingsmiddelentabel met het educatieve spel kan je bestellen per e-mail: nubel.nubel@health.fgov.be.